woensdag 29 januari 2014


Kattebelletje voor Doortje

Sinds enige jaren ontvang ik een Nieuwsbrief die eigenlijk heel modebewust vrouwelijk Nederland zou moeten ontvangen. Het betreft de Nieuwsbrief van een kledingdesigner uit Den Haag, een stad waar deze Michael Barnaart van Bergen volgens mij helemaal past, zoals de door hem ontworpen jurkjes míj dat zouden doen: helemaal passen. Ware het niet, dat ik de tering naar de nering moet zetten en dus uitsluitend volop geniet van het kíjken naar die plaatjes. Want dat zijn het en die stuurt hij via die Nieuwsbrief: Mooie plaatjes. En met “kijken-kijken-niet-kopen” is niet altijd iets mis, want zo worden de collecties die Michael  maakt, ook door mij gezien, net als zijn leuke Haagse winkelpand, trouwens. En nu dus eveneens Poes Doortje.

Dat hij vlotte modetekeningen maakt, was mij al opgevallen. Maar vorige week kwam er een wel heel bijzondere Nieuwsbrief mijn mailbox binnensluipen. Sindsdien ben ik niet alleen verliefd op zijn jurkjes, maar ook op zijn kat. En eigenlijk ook op de manier waarop hij omgaat met zijn kat en waarop hij haar etaleert. In korte stripverhalen die niet langer zijn dan drie tekeningen. Over plaatjes gesproken: deze zijn werkelijk oogstrelend. Maar natuurlijk ben ik vooral gevoelig voor het geschreven woord. Wel: ook de teksten vind ik uitnodigend en grappig.

Onderhand weet iedereen dat ik een hondenmens ben. Maar déze kat heeft mijn hart gestolen. Het is een heel slank ogend dier, een Devon Rex, met grote punt-oren, verwonderd de wereld inblikkende kijkers en een krullerige vacht. Haar houding is veelzeggend. Ze kan nog nét niet echt praten, maar in haar plaats doet Michael dat als geen ander. En zo zijn de rollen omgedraaid: Doortje de poes runt de zaak en Michael is haar huisdier. Zoiets verdient een kattebelletje.

Michael steelt zowel met zijn jurkjes als met zijn Doortje de show!
Nieuwsgierig? Zie: www.doortjedepoes.nl/strips
Ook nieuwsgierig naar de kleding? Zie: http://www.michaelbarnaartvanbergen.com  




Jans Tromp (bekend van Jan, Jans en de kinderen) kwam langs in de winkel van Michael Barnaart van Bergen en Doortje was erbij. Deze foto stond in het Jan, Jans en de kinderen Winter Feestboek 2013 en op de website van Michael.
Binnenkort is een iets langere versie van deze blog te lezen via www.damespraatjes.nl

1 opmerking:

  1. Dag Giselle, door jouw vers 'Paradise Lost' (wat een prachtig gedicht) jouw blog ontdekt. Heerlijk struinen in je leuke posts! Hartelijke groet, Hedy

    BeantwoordenVerwijderen