maandag 20 januari 2014


“Blue Monday”

Voel je je vandaag weemoedig, een beetje bedroefd of neerslachtig? Dat kan, er is een oorzaak voor. Maar de kans is groot, dat je dit bericht op latere datum leest. In dat geval stel ik mijn vraag liever anders en dat doe ik ook met de rest van dit verhaal. Dat lijkt me zinvoller. 

Voelde je je om precies te zijn op maandag 20 januari een beetje bedroefd of neerslachtig? Niet getreurd! Grote kans dat je gebukt ging onder het feit, dat je toch die goede voornemens van oudejaarsavond in de eerste weken van 2014 niet hebt kunnen waarmaken. Bovendien heb je wellicht ook nog eens geconstateerd, dat de eerstvolgende vakantie ver weg lijkt. Dit schijnen dé ingrediënten te zijn voor een behoorlijke dip voor de meeste mensen. Althans: als je de bevindingen uit 2005 van de Britse psycholoog Cliff Arnall wilt geloven. De meeste van zijn collegae deden dit niet en het kwam hem dan ook op veel kritiek te staan vanuit academische kringen. Desondanks lanceerde good old Clifford mooi wel een fenomeen, dat hij “Blue Monday” doopte en dat direct werd overgenomen door vele kranten en andere media.

Op 20 januari was het weer zover. Niet dat het iets te maken zou hebben met de kleur blauw, maar dat hoef ik je natuurlijk eigenlijk niet uit te leggen. Iedereen weet onderhand dat het Engelse woord “blue” iets melancholisch weerspiegelt, een zekere tristesse, waarop je soms maar al te graag zou willen wegdrijven. Lekker traag muziekje erbij, beetje wegdromen à la Sittin’on the dock of the bay van Otis Redding, blueszanger bij uitstek. Bij voorkeur op maandag, liefst elke maandag, want zeg nou zelf: na een lekker weekend is het op die dag altijd weer lastig de werkweek op te pikken. Mijn advies? Gewoon blij blijven, soms net als Otis een kijkje gaan nemen aan zee, zien hoe het getij toe- en afneemt, waistin’time
watching the ships roll in

BIJ KLEIN CURAÇAO
 
Inspiratie opdoen, heet dat. Een goed voornemen voor 2014, waar je nog altijd, zelfs nu nog, of voor mijn part in april, mee kunt beginnen. En houdt deze vorm van tijdverspilling vooral langer vol dan slechts een blauwe maandag!        

Geen opmerkingen:

Een reactie posten