woensdag 18 december 2013


Profiteren


Sommige mensen zijn daar goed in: in het profiteren van een ander. Door werkelijke schade en in haar ogen ook nog schande wijs geworden, maakte mijn moeder mij al vroeg bekend met het fenomeen. “Mensen helpen is belangrijk,” zei ze, “Maar pas er goed op wíé je helpt.” Loyaal als ze was, noemde ze wat voorbeeldjes van haar ervaringen met mensen die ik nauwelijks kende of die mij weinig zeiden. Daarmee was de kous voor haar af en voor mij een tweede les te goed geleerd: loyaliteit. En naarmate ik erover nadacht, groeide mijn bewondering voor haar. Want getuigde zij niet dikwijls van een immense vergevensgezindheid? Een mooi derde leermoment.

Die eerste les ging me daarentegen niet best af. Raar: hoe komt het toch, dat vrijwel iedereen eigenlijk gewoon zélf het wiel wil of moet uitvinden? Of was ik tegen beter weten in te loyaal naar de foute mensen? Zodanig, dat ik het er tot op heden lang moeilijk mee heb hen los te laten? Eeuwig mild na een eerste felle reactie. Zoekend naar enkele voor hen verzachtende omstandigheden. Ervan uitgaand dat bijvoorbeeld  iedereen het erg druk heeft zonder waardeoordeel te vellen over die bezigheden. Me ervan bewust dat niet iedereen hetzelfde is. Schouderophalend. De humor ervan inziend: “Sommige meisjes :-) leren het nooit.” Vergevingsgezind.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten